selain dari yang fardu dan kecenderungan amalan yang lain, sunat- sunat ,saperti
amalan- berpuasa, membaca quran, berzikir, tafsir quran dan berbagai lagi untuk memdekatkan diri dgn Allah
maka amalan mengikut tubuh yang hidup , dan yang menghidup kan itu ikhlas dan ikhlas itu rahsia manusia dengan Allah.
kita melihat yang zahir dan menghukum ikut zahir, tapi hakikat nya hanya dia dan Allah, dan iklas kita tak boleh hukum sebab ikhlas itu antara dia dengan Allah. Rohnya nya ikhlas...
ikut syarak , sesuatu ikut amalan, iaitu amalan yang hidup (ikhlas) dan yang amalan yang mati (tidak ikhlas), saperti bila solat sunat , adakah apabila kita bersolat berjemaah di masjid adakah kita solat di masjid dan di rumah sama? maknanya adakah kita jugak senang melakukan solat sunat atau berzikir bila bersendirian di rumah? ini adalah sifat keikhlasan iaitu ikhlas itu datang dari hati bukan sebab nak orang tengok, tetapi sebab hati senang berbuat demikian.
maka tahap ibadah , bila orang tengok atau tidak , bila kita tetap buat, maka menunjuk sifat amalan ibadah kita kerna Allah.
begitu jugak tujuan berdakwah, iaitu tujuan berdakwah dengan ikhlas, tak mengharapkan bayaran yang mewah sebab Allah janji akan rezekinya. Kita mesti percaya, apabila kerja kerja dakwah yg termasuk menuntut ilmu, gerak dakwah ia akan jadi amalan yang hidup.
ini termasuk siri dakwah yang diberi, jika pendakwah yang beramalan hidup, sipendengar mendapat perubahan dalam diri mereka, maka siPendakwah akan mendapat rezeki kebahagian dari Allah.
Nabi Muhammmad saw bersabda" bilamna diperintah Ali supaya perlahanlahan dan jgn gopoh untuk membunuh kafir tapi ajak mereka memeluk islam, dan jika hanya seorang yg memeluk islam maka ianya lebih baik dari kamu dapat unta yg merah ( unta yg mahal).
apabila orang mendengar dari si Pendakwah dari yg ikhlas, maka si Pendengar akan mendapat amalan tersebut dan menjadikan amalan tersebut maka itu yang terbaik baginya.
mungkin ada sifat ikhlas tetapi bercampur, adakah amalan tersebut ditolak , mengikut imam Ghazali, ianya mengikut % keihlasan tersebut. Olehitu kita mesti sentiasa bermujahadah. iaitu perbaiki amalan kerna ikhlasan dan jangan jatuh keperangkap syaitan yang mahu kita menunjuk nunjuk. Kuatkan dan betulkan niat kerna Allah, dan awas jangan sampai kerna kita rasa tak ikhlas , rasa riak dan terus tidak buat langsung amalan tersebut maka trus jatuh keperangkap syaitan. dan bilamana kita rasa kita tak nak buat sebab rasa riak dan terus tidak jadi buat maka jatuh hukum syirik kechil, sebab perasaan melakukan disebabkan orang .
apabila hati lemah sifat amalan juga jadi lemah.
untuk kuat hati ikhlas dan cahaya imam:
1. perbanyakan amalan, buat ikhsan, perbaiki amalan supaya jadi lebih baik sampai rasa kemanisan iman" aku buat kerna Allah". ada yg buat ikut tarikat, dan ada yg buat sendiri dengan peningkatan amalan.
contoh sedekah- jika bimbang sedekah kerna org nampak kita mesti lawan sifat riak dan tetap bersedakah dan seterusnya didik hati apa apa pemberian walaupun depan orang ramai yang hati itu ikhlas.
2. merealisasikan keikhlasan
a. ibadah lisan- dakwah
b. bentuk harta - zakat, hibah ( hadiah untuk mereka berkemampuan- amal soleh bagi mereka ) , sedekah ( org miskin)
sifat bakhil adalah sifat manusia,hati akan ada persaan untuk tidak melakukan amalan amalan yg baik samada amalan diri sendiri berpuasa, baca quran dan bersedekah sbgainya dan cara untuk hilangkan rasa kedekut, bila jumpa kawan selalu bagi hadiah dan jugak masukkan wang siling dalam tabung masjid. dengan cara ini kita akan didik hati untuk menjadi tidak kedekut dan bagi hati dunia ini tak ada apa dan didik ilmu dengan ilmu tassauf dan bersediakan bertemu Allah
kesimpulannya, amalan untuk akhirat jugak berseimbang dengan urusan dunia. maka susun urusan dunia baik baik dan urusan akhirat diberi keutamaan.
berdoalah dengan berterusan
jangan tinggal yg fardu dan tambah yg sunat, himpun kan amalan yg hidup.